Eén keer in het jaar een voorbeeldburger

Er is maar één moment in het jaar dat ik me werkelijk een trots en volwaardig deugmens voel: de jaarlijkse tandartscontrole.

Hoewel het eigenlijk een halfjaarlijkse controle is, bleek vandaag, dat mijn poetsprestaties zó bovenmaats waren mijn halfjaarlijkse controle veranderd werd in en jáárlijkse controle. Ik was dus beter geworden dan een gemiddelde gebitsreiniger: Ik Was Een Pro.
‘Ik voer een speciale code in,’ -ze noemde een letter-cijfer code op-, ‘zodat je vanaf nu alleen nog maar wordt uitgenodigd voor de jaarlijkse controle,’ zei de tandarts.
Mijn hart maakte een sprongetje: In de computer van de tandarts was ik zo juist toegetreden tot een anonieme gebitselite van hoogfunctionerende poetsers. De gilde van de tandverzorging.
‘Eigenlijk dacht ik vorig jaar nog wat onregelmatigheden op je tanden te zien,’ ging mijn tandarts verder, ‘maar zelfs dat is nu nihil’.
This day just keeps on giving.

Nu heb ik de status van uber-poetser natuurlijk niet in één jaar bereikt; enkele jaren met een leercurve gingen daaraan vooraf. Ik zal je kort deelgenoot maken van mijn leerweg, zodat ook voor jou zich de poorten van het dentale prestatieparadijs zullen ontsluiten.

Les 1: Flos dagelijks!
Anders krijg je gaatjes tussen je kiezen. En dat is de ellendigste plek voor boren.
De laatste les die ik vandaag als volleerd Jedi van mijn Joda-tandarts meekreeg was: ‘Je moet zorgen dat je het tanplak in ieder geval per dag verschuift.’
Voor flossen kan je ragertjes, touwtjes, touwtjes op stokjes en stokjes gebruiken. Mijn persoonlijke favoriet is het plastieken ragertje met de groene bolletjes om het tandplak echt tussen je kiezen vandaan te scrubben. In houten stokjes geloof ik niet zo.
Bij de Mediamarkt zag ik eens een spannend elektrisch apparaat waarmee je je gebit met een waterstaal kon flossen. Misschien, nu ik tot de realm van gebitsjedi’s ben toegelaten toch kopen, bijwijze van laserzwaard. (Don’t go to the dark side! Dart Vader is bijvoorbeeld ook zwart, net zoals gaatjes in je gebit. Ooit begon hij wit, maar toen bleek hij toch tandplak te zijn en ging het van kwaad naar erger.)

Les 2: Elektrische tandenborstel
Het is niet erg om een handtandenborstel te gebruiken als je uit logeren gaat. Maar echte gebitshygiëne valt of staat wel bij het gebruik van een elektrische tandenborstel: Masseer de 6 delen van je gebit ieder 20 seconden met je elektrische tandenborstel met tandpasta.
Je telt dus rustig tot 20, terwijl je –bijvoorbeeld- de linksboven kiezenrij poetst. Doe het kauwvlak van de kiezenrij een paar keer, dan de buitenkant, dan de binnenkant en als je nog seconden over hebt herhaal je het. Daarna rechter boven kiezenrij op eenzelfde wijze, -onder-binnen-buitenkant- en ook de links en rechts onder kiezenrijen.
Dan sluit je af met de voortanden en snijtanden.
‘1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20…’
Die hebben natuurlijk maar 2 zijden om te poetsen, maar let op dat je ver genoeg met de kiezen meedraait, want stel dat je de voor en zijkanten van je gebit goed hebt gedaan, maar de schuine stukken tussen de wal en het schip belanden? Dat zou je niet willen.

Les 3 (Lifehack!): Tongdandenborstel!
OMG, ik dank de dag dat mijn vriendin de tongtandenborstel in mijn leven introduceerde… Want waarom zou je het marmer schoonmaken als je het tapijt nooit reinigt?
De meningen over de tongtandenborstel lopen uiteen: Hippies (zoals mijn zusje) beweren dat je er de natuurlijke bacteriegang van je tong mee ondermijnt. En het klopt dat er een heleboel speciale bacteriën op je tong leven om je spijsvertering op weg te helpen. Maar als ik s’ avonds na het eten van een reep chocola zie wat mijn tongtandenborstel van mijn tong af schrobt, zie ik het meer als het bevrijden van mijn arme tongvezeltjes van die ellendige zoete tirannie.
Boze tongen beweren zelfs dat de tongtandenborstel krassen op de tong maakt en die permanent beschadigd. Daartegen zijn peperdure tongtandenborstels met dunne haartjes te bestellen online. Klinkt mij vooral als een gecreëerde markt in de oren.
Wat vooral zo fijn aan tongpoetsen is: je ochtendadem wordt er een stuk minder van.
Persoonlijk smeer ik stiekem altijd ook een beetje tandpasta op mijn tongtandenborstel, voor die lekkere frisse adem, maar eigenlijk hoeft dat niet.
[Instructie] Schraap je tong eerst af met de haartjeskant van je tongtandenborstel, waarbij je best een beetje mag scrubben. Daarna gebruik je de harde kant om van achter naar voor het losgekomen vuil van de tong af te schuiven. Lekker lang spoelen met veel water!

(Sneaky) Les 4: Dubbel poetsen voor je naar de tandartsafspraak gaat
Dit is eigenlijk een beetje vals spelen, maar ik kan mezelf de waardering van mijn tandarts niet ontzeggen. Daarom heb ik bovenstaand ritueel, exclusief het flossen voorafgaand aan de afspraak twee keer uitgevoerd. Tandartsen zijn op het gebied van gebitshygiëne moeilijk te pleasen; daarom deze onconventionele methode.

Met opgeheven hoofd liep ik weer naar buiten toe. Wat was het fijn, om een deugdzame burger te zijn. In ieder geval in de ogen van de tandarts en voor een paar momenten in de ogen van mijzelf.

Even niet die vrouw die voor de derde keer naar het GGZ gaat om antidepressiva te slikken, of die in een waas van antipsychoticum en alcohol een kind de huid vol scheld met oud en nieuw (omdat ie te dicht met zijn vuurwerk bij mijn auto stond, uiteindelijk bleek het toch categorie B2).
Of die nare buurvrouw die uit wraak voor dat ene feestje waarvan ze wakker lag (een beetje getraumatiseerd door de dealende ex-buurman zijn feestjes), de volgende ochtend de betonboor om 8 uur in de muur zet.
Of die vrouw die te sociaal geïsoleerd in haar huis zit na Covid en rare zelfgemaakte postertjes ophangt, waarmee ze wil aangeven dat ze zo k*t woont dat ze voor haar de boel wel plat mogen gooien (maar eigenlijk alleen op zoek is naar contact).
Of die vrouw die sinds 2017 niet meer in beweging komt en het niet zelfstandig red tegen de depressie, die haar dagen lang in bed houdt en doet denken aan de nutteloosheid van haar verdere bestaan.

Nu maar hopen dat de antidepressiva kuur die ik via het GGZ wil gaan starten eenzelfde helende werking voor mijn weerbarstige karakter heeft als de tongtandenborstel op mijn frisse adem.